onsdag den 6. februar 2013

Træning til jagthund

De sidste par uger af mit liv har været forfærdelige! En mørk og dyster dag, for nogle uger siden, besluttede min ejer sig pludselig, at nu var det på tide at jeg skulle lære en helt masse smarte ting, så han ville kunne bruge mig til jagt. Forfærdelig ide! Ethvert fjols ved vel at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks? Men min ejer er selvfølgelig ikke enhver, for han har valgt fuldstændig at ignorere min alder og i stedet sende mig i en intensiv træningslejr. Nu går han lange ture med mig hver eneste dag, råber kommandoer og skælder ud, når jeg ikke gør som han forlanger. For at gøre det hele værre endnu har han gudhjælpemig og sendt mig på en streng diæt, som består af noget specielt tørfoder som efter sigende skulle være rigtig godt for mig. Sådan smager det desværre også.

Nej, det er ikke noget wellness ophold jeg er på disse dage. For et par dage siden var jeg så med på min første jagt, hvilket da egentlig gik meget godt, alt taget i betragtning. Efter at have vandret op og ned af en pløret mark uden så meget som færten af et stykke vildt, opsnappede jeg færten af en hare, som havde sæde i læhegnet. Jeg sprang selvfølgelig efter mit bytte og jagede det flot i mange meter, som en sand jæger. Min ejer synes dog ikke at dele min begejstring, og mente tilsyneladende jeg havde været en anelse ivrig, blot fordi han ikke kunne følge med på de sidste halvfjerds meter hen til harens sæde. Bitterheden forsvandt dog senere på jagten, da han fik en and for skud, som han mesterligt skød forbi. Nu var vi vel begge lige gode om det, som han lattermildt udtrykte det.

Desværre slutter min træning ikke her, for min ejer har tilsyneladende fået blod på tanden når det kommer til jagt, og snakker allerede nu at opkøbe et stykke jord, blot med det formål at drive jagt. Desuden er vi begyndt på den kedeligste del af min træning hidtil, træning til andejagt. Når man er på andejagt, skyder og henter man da ikke ænder i massevis, spørger du. Jo det gør man ganske vidst en gang i mellem, men langt størstedelen af tiden sidder du på din flade og stirrer op i den mørke aftenhimmel og venter i stilhed. Kedeligt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar